2010/04/21

Aranyásók

Az első ládának az volt a további érdekessége, hogy ebben a faluban nagyon sok aranybánya van. Ezt már rögtön a főtérnél észre lehet venni, ugyanis a háromszöges elágazásnál ezt az emlékművet láttuk:


Én is gyorsan beálltam melléjük, így már nem csak tündi bündi épitörp vagyok, hanem igazi aranyásóvá léptem elő! A rossz időre való tekintettel senki sem akart minket elvinni az aranybányákhoz, azt mondogatták, hogy ha vasárnap lenne, akkor bezzeg elvinnének, na de így... Végül a farmos nő átvitt minket az egyik szomszédjához, akik már a munka második szakaszát csináljak, azaz összetörik a köveket, és addig morzsolják a vízben, amíg szét nem válik homokká, arannyá ééééés..... na ennek a megfejtése nem kismunka volt! Kémiából sem jeleskedtem, ugyhogy a "mercurio" az nekem nem mondott semmit, pedig angolul is hasonló, azaz mercury. Legelső tippem kapásból az volt, hogy ez egy bolygó neve, de mivel ez nem illett bele a szövegkörnyezetbe, ezért elvetettem. Második tippem az volt, hogy réz. Végül szégyen szemre a szótárból kiderült, hogy ez nem más mint a higany!

Tehát ők elsősorban arany és higany előállításával foglalkoznak. Kérdeztem az Alvarot, hogy ez mégis hogyan működik. Odamegyek a bányába, elviszek egy nagy darab sziklát, és otthon neki állok morzsolni, míg arany nem lesz belőle? Vagy az állam bácsi fizet nekik, hogy az otthonukban ezzel foglalkozzanak? Vagy valami magán cég?

Sajnos azt nem láttuk, hogy hogyan bányásszák ki, pedig engem nagyon érdekelt volna. Úgy döntöttünk, hogy inkább a másik két ládát nézzük meg, mert akkor még nem állt el az eső.

A 12 km-t cirka másfél óra alatt tettük meg, ebből kitalálható, hogy mennyire jó minőségű és egyenes útszakaszról beszélünk. Szegény vadi új Jeep is megszenvedett. Volt egy rész, ahol egy tolató minibusz láttán Alvaro tőlem kérdezte, hogy szerintem átmennjünk-e a kb térdig érő sártengeren. Képzelhetitek mi lesz itt az esős évszakban. Ezt a mai napig nem értem, de Monteverde, a város (vagyis inkább falu) 3 km-es sugárvonalon belül teljesen ki van építve, betonozva stb. Ez számomra felfoghatatlan, hogy miért fordítanak pénzt és energiát erre, és az odavezető utat miért nem csinálták meg rendesen. Szebbnél szebb hotelek és éttermek épültek ide. Sőt, még benzinkút és élelmiszerbolt is van. Mindenhol a függőhidas/esőerdős/felhőerdős túrákat hirdetik pillangó-, béka-, kígyófarmmal.

A második láda egy hotelnél volt, ahol nagyon szép lett volna a kilátás, ha nem lett volna beborulva. Szivárvány-völgynek nevezték el, amit én mesterségesen megteremtettem Rainbow segítségével. Alvarot nehéz rávenni arra, hogy talán a koordináta alapján kéne ládát keresnünk, ha már 45 méteren belül lát egy fát, akkor odamegy megnézni. Nem csoda, hogy a német tulaj kiszólt az ablakon, hogy: nem annál a fánál van!

Folyt köv.


3 comments:

  1. édi-bédi kincstaláló, szivárványos lepketörp vagy!:)

    ReplyDelete
  2. szia!

    ne haragudj, hogy írok és remélem nem zavarlak levelemmel. pár héten belül costa ricába fogok utazni pár szóba eltudnál látni alap infókkal? megtudnád adni az eamil címed? vagy esetleg ha tudnál írni adid3@hotmail.com előre is megköszönném

    lakatos daniel

    ReplyDelete