2010/06/04

Társadalombiztosítás

Hogyan csináljunk kis bajból nagyot? Valami belement a kontaktlencsés szemembe a koncerten, és estére be is pirosodott. A kevés alvás az elmúlt hét alatt nem segített. Másnap csak szemüveg volt rajtam, és vettem szemcseppet, amiből csöpögtettem vagy 8-szor, mire elolvastam a hátulján, hogy max naponta 4-szer lehetett volna... Gondoltam kamillateás borogatással kikúrálom éjszaka! Jó korán lefeküdtem, de hajnali 4-kor már nagyon könnyezett...

Itt döntésre kényszerültem. Vagy elmegyek dolgozni és kifolyik a szemem, vagy elmegyek az orvoshoz és kiíratom magam. Az utóbbi mellett két ok szólt:
1. Szemem fényére vigyázni kell, jobb ha orvos látja.
2. Ha ennyire piros és könnyezik, akkor nem kéne napi 8 órát a gép előtt ülnöm, mégis csak jobb lenne kiirtani magamat.

Felöltöztem, reggel 5-kor, mint a kalózok (fél szemmel) már sorban álltam az orvosi rendelő előtt, ami csak 6-kor nyit. Kb 60-an lehettek előttem ekkor... Vittem magammal reggelit, amit végül arra való tekintettel, hogy minimum 20-an aktívan cseppfertőztek körülöttem, nem ettem meg. Éhes voltam, a szemem szúrt, nem lehetett leülni stb egyszóval borzalmas volt a várakozás...

Betegként még sosem jártam itt 8 év alatt, csak kísérőként: mit ne mondjak, nem egy leányálom. Fél 7-kor kerültem sorra az első ablaknál. Odaadtam a TB kártyám, ami már 2 éve lejárt, az igazolást, hogy fizetem a TB-t, és a Costa Rica-i személyi igazolványom.
- Járt már itt?
Végig gondoltam, hogy betegként még nem, tehát akkor a jó válasz:
- Nem.
Kicsit később:
- Melyik doktornál volt legutóbb?
-??????? NEM JÁRTAM MÉG ITT. - A szemem könnyezett, az éhségtől szédültem, a türelmem ezzel egyenes arányban fogyott.
- Melyik doktornál járt itt legutóbb? - majd egy listára mutatott legalább 25 névvel.
- ???????????????????????? Nem értem mit akar, nem jártam itt, én csak egy időpontot szeretnék a szemorvoshoz, nekem ez a lista nem mond semmit!!!!!!
- Jó, akkor a doktor Gomezhez osztom be 9-re.
- Köszönöm. Ezt most nekem meg is kell jegyeznem?
- Nem, felírom a papírjára, majd a második emeleten a 7-es ablakhoz kell mennie, de előbb a kartonozóba, ami csak reggel 7-kor nyit.
- Köszönöm.

Kartonozóban nagy betűkkel ki volt írva, hogy ha aznapra van időpontod, akkor nem kell sorba állnod. Biztos, ami biztos, téptem egy sorszámot, a 10-es jutott nekem. Pontban 7-kor már 3-an odafurakodtak sorszámmal. Na, ebből tömegverekedés lesz, lehet, hogy az a két óra mégis kevés lesz a feladat elvégzéséhez... Egy ember végzett, odafurakodott egy sorszám nélküli lány, akinek csináltak egy kartont fél óra alatt. Kapva kaptam az alkalmon, és ahogy elment, odaálltam. A nő kérdezte, hogy mikorra van időpontom, mire közölte, hogy a másik ablakhoz kell állnom.... Igyekeztem nem személyes sértésnek venni, miközben 3 másik embernek csinált új kartont...

Mire végre én következtem, akkor sem volt jobb. Az ügyintézőnek megint csak átadtam a komplett szeretetcsomagot, hátha meg tudja oldani a feladatot egyedül is, mert akkor már nagyon folyt a szememből a könny, egyre éhesebb voltam, és már nagyon haza akartam menni.

Fél óra múlva:
-Címe?
- San Pablo, Heredia....
- Maga nem ide tartozik, menjen San Pabloba.
- ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ. Két és fél órás sorban állás után, időponttal a kezemben közli, hogy itt nem fognak ellátni.
- Jaj, ne haragudjon, nemrég költöztem össze a barátommal - hazudtam, és szemrebbenés nélkül bediktáltam az exem címét, aki tőlem kb 1.5 km-re lakik. - Mondom a címet: Heredia Centro....

Közben azon imádkoztam, hogy meg ne nézze a személyimen található lakcímet... Elkérte a telefonszámot, nem volt égő, hogy a lakásszámra már nem emlékeztem, ezért a mobilból néztem ki. De legalább ez a része igaz volt.
- Kit értesítsünk vészhelyzet esetén?
Húúú mondom, még két ilyen keresztkérdés és sarkon fordulok...

- Állampolgársága?
- Costa Rica-i.
- Állampolgársága???
- ??! Jó, hát akkor legyen magyar...
- ÁLLAMPOLGÁRSÁGA????
- ??????!!!!!! Costa Rica-i?????
- ÁLLAMPOLGÁRSÁGA????
- Jó, akkor próbáljuk meg még egyszer: Magyarországon születtem, de Costa Rica-i vagyok.
- ?????!!!!! Állampolgársága????
- ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ Mi ez barchoba???? Ha megszakadok, akkor sincs több nemzetiségem!!!!!! Nem elég kettő????? Ott van a személyim, mit akar még????????
- Ja, nem láttam. Ez jó lesz, igen!
- .......... Nagy levegő...............

Újabb fél óra várakozás után közölte, hogy új TB számom lesz, mert most már állampolgár vagyok... NEM MONDOD????
- És ez mit jelent?
- Semmit. Két számmal leszel regisztrálva.
- Be kell jelentenem valahol?
- Nem.
Remek, újabb kavarodási lehetőség, az hogy a nevemet megváltoztatták, az nem elég... Már csak ez hiányzott. Legközelebb majd avval fognak vádolni, hogy nem fizettem be a TB-t.... Ekkor már a 18 sorszámú beteg került sorra... Fő a gyorsaság.

7-es ablaknál sorban álltam, onnan elküldtek egy általános vizsgálatra, ahol megmérték a vérnyomásomat, a testtömegemet (53.4 kg vagyok ruhában JUHÚÚÚÚÚÚ) és hasra ütés szerűen a magasságomat is megtippelték, mert ők vagy a mellkasomig értek. A nő rendes volt, látta, hogy nagyon szenvedek a szememmel, mondta hogy mossam meg a kezem, nehogy bele kenjem a másikba, és adott papírzsepit is.

Újra sorban állás a 7-es ablaknál, várakozás, és 9 előtt 5 perccel már be is hívott a Gomez doki. Rendes pasi volt. 50 betegséggel kapcsolatos kérdéssorozat után felültetett egy nőgyógyászati székbe (????!), majd háromféle fénnyel belevilágított a szemembe, és megállapította, hogy kötőhártya gyulladásom van. Felírt antibiotikumos szemcseppet. Zárásként megkérdezte, hogy orosz vagyok, vagy szlovák. Mondtam, hogy egyik sem, de nagyra értékelem, hogy nem amerikainak nézett. Mondta, hogy én szebben beszélek, nincs gringa akcentusom.
2 napra kiírt, 5 napra napi 3x3 szemcseppet ajánlott, újra sorban álltam a 7-es ablaknál, majd a gyógyszertárban leadtam a receptet, és újabb fél óra elteltével már mehettem is haza a szemcseppemmel a kezemben, amiért egy fityinget sem kellett fizetnem. Ekkor volt 10 óra....

Nem semmi. Nem tudom, hogy ugyanezt a procedúrát hogy lehet kibírni mondjuk 40 fokos lázzal... Az jó, hogy ingyenes az orvosi ellátás, na de kinek van erre 5 órája, ha mondjuk tényleg valami komoly baja van???


7 comments:

  1. hős vagy, hogy végig tudtad csinálni... - törött lábbal is ott kell állni ennyi ideig????

    ReplyDelete
  2. Sajna pont mint otthon, legalábbis, ha nincs magándokira pénzed, akkor hasonló szituációban vagy. (Ezt hívjuk mi eü dolgozók, egymásközt: mesterséges szelekció, burkolt eutanázia, stb...) Egyre kevesebb az államnak a pénze, vagyis a OEP-nek, mindenki próbál megpattani otthonról, akinek egy kis esze és bátorsága van. Juttatások nincsennek, ruhapénz is kevés helyen, turiból tudsz öltözni leginkább, mármint a munkaruhát onnan olcsóbb venni...stb.

    Annó (munkahelyi baleset, hajnali mosdatásnál a kórházi rács rázuhant a nagylábujjamra, és még utána reggelig úgy dolgoztam, közben csillagokat láttam) törött lábujjal várakoztam a rendelő előtt, kórházi ruhában, akkor már kb 6 éve dolgoztam a keszthelyi városi kórház 4. emeletén, persze, hogy nem engem hívtak be, hanem civileket...! Nem néztem értetlenül, ááá, dehogy!
    Egyébként meg mindenki hozzánk futott, a kis bütyökbajával is, és rögtön el kellett látni, fordítva nem így működött, mert hát ők nagyon elfoglaltak. Bár időnként azért megvolt a protekcióm.

    A szemedre hatóanyagként: tobramicin, gyógyszernév: Tobrex 0,3%-os, otthon Brulamycin néven kedvelt, de ugyanezen a néven is kapható.
    Remélem ezt kaptad.
    Kb 1 hónapja nekem is ez volt a bajom és időnként szenvedek vele, majd földre ültem amikor az árát mondták a patikában, kb 45 dollár körül volt...!?

    Úgyhogy mindenkinek a legjobb egészséget kívánom!

    ReplyDelete
  3. Penzem lett volna a magan dokira (bar igy utolag orulok, hogy nem kellett $45-t erre aldoznom) de muszaj volt elmennem, hogy kiirjanak es ne kelljen dolgoznom. Gentamicinat irtak fel nekem, ez is 0.3%-os. Mar pentek ota nem piros, es nem is konnyezik. Szerintem vagy nagyon az elejen kaptam el, vagy nem kotohartyagyulladas volt :)

    Neked is jo egeszseget! Mikor jarsz erre fele?

    ReplyDelete
  4. A Gentamicin is jó, bár szélesebb spektrumú, ha csal az emlékezetem. Tehát erős. Az a lényeg, hogy minden rendben van.
    22-én kell mennie a barátomnak San José-ba ügyvédhez, valszeg akkor én is vele megyek. Jó lenne összefutni :) Persze, ha időd engedi, de szívesen látlak erre fele :)

    ReplyDelete
  5. Es jobban van a szemed azota legalabb?

    ReplyDelete
  6. Igen, jo lenne osszefutni! Vegyuk majd fel a kapcsolatot privatba! Juliusban lesz par nap szabim, akkor lehet hogy leneznek Liberiaba, mar reg ota tervezek egy Africa Mia-t, meg egy kis Guanacaste partot!

    ReplyDelete