2009/10/31

Halloween

Costa Ricán egyetlen egy ok miatt ünneplik a Halloweent, az pedig nem más, mint hogy kezdenek elamerikásodni. 10 évvel meg azt sem tudták mi az a Halloween, de amióta a sok multi cég ide telepedett az olcsóbb munkaerő miatt, azóta összeolvadt a latin és usás kultúra.

Az fitness -terem ahova járok- is elég amerika központú: kidekorálták az összes termet, ezen felül pedig az összes trénernek boszorkány sapkát kellett viselnie 2 héten át, a női edzőknek pedig rózsaszín nyuszifület. A képek ITT láthatóak. Nekem nagyon tetszett az ötletes dekoráció, de az edzőket sajnáltam, hogy ilyen viseletre voltak kötelezve. Mi lesz itt még karacsonykor? Rénszarvasnak és télapónak öltöznek majd?

És akkor mi is az a Halloween tulajdonképpen? Mit is ünnepelnek az amerikaiak? Az "All Hallows Eve" kifejezésből alakult ki, vagyis mindenszentek első estéje, ezért kapcsolódik október 31-hez; nem más mint a kóbor lelkek, a kelták halotti istenének éjszakája. Mai formája a kelta Samhain fesztivál, a római Pomona-nap és a keresztény mindenszentek ünnepének hagyományainak keveredéséből alakult ki.

A keltáknál az újév első napja november elsejére esett; ekkor, a betakarítás végeztével zárult le a Nap uralkodásának ideje, és köszöntött be az év sötétebb fele. A kelták úgy hitték, az előző esztendőben elhunytak lelkei Samhain éjszakáján vándorolnak a holtak birodalmába, és összezavarhatják az élők életét. Az emberek ezért máglyákon áldozatot mutattak be a szellemeknek. Ezen az éjjelen állatfejekből, -bőrökből készült maszkot, álruhát is öltöttek, hogy az ártó lelkek ne ismerjenek rájuk.

Mint ahogy annak én is tanuja voltam annó az USA-ban, Halloweenkor a házak előtt töklámpások világítanak, és gyerekek ezrei indulnak útnak szörnynek, mesehősnek beöltözve, szatyorral, kosárral a kezükben, hogy minél több édességet összegyűjtsenek a szomszédságban.
"Trick or treat!" kiálltanak fel az ajtót nyitónak, ami magyarul kb úgy hangzik, hogy "Cukorot vagy életet!". Ezalatt a felnőttek otthon édességekkel várják a szomszédok csemetéit, illetve ők is körbe járják a barátaik házát, esznek-isznak jól mulatnak.
Gyakorlatilag egy open bar-hoz hasonlít egy-egy szomszédság. Leginkább a mi farsangukal egyenértékű ez az ünnep, azzal a lényeges különbséggel, hogy mi a tavaszt köszöntjük, ők pedig az őszt és a termékenységet búcsúztatják.

És akkor az egy millió dolláros kérdés: mit csináltam Halloweenkor? Nem, végül nem öltöztem hastáncosnőnek, ahogy eredetileg terveztem, hanem inkább elmentem a vidámparkba, és gyerekként szórakoztam, de erről majd a következő bejegyzésben.

3 comments:

  1. Nagyon érdekes ez a Hello Win sztori :)
    Akkor megint tanultam valamit, mert ez valójában nem függ össze sem a köszöntéssel (hello) sem a nyeréssel (win ) :( :(

    ReplyDelete
  2. Ez nagyon tetszik: HELLO WIN :)))))))))))) Ujjat alkottal!!! Nagy vagy!!!! Erre nem is gondoltam!!!

    ReplyDelete